Kirjoittaja Arto Ylipartanen on tietosuoja-asioihin perehtynyt lakimies ja tietokirjailija. Hänellä on yli 20 vuoden työkokemus tietosuoja-asioissa, ja tietokirjailijanakin hän on yksin tai eri ryhmissä julkaissut 13 kirjaa tietosuojasta.

Marko Kestin (Adjunct Professor HRM-P, University of Lapland) LinkedIn-postauksen ”Innovaatiot – kilpailukyvyn virtalähde” (Nov 22, 2015) innoittamana rakensin kirjoitukseni yritysten heikosti hyödyntämien tietosuojainnovaatioiden mahdollisista vaikutuksista suomalaisten yritysten kilpailukykyyn.

Innovaatioista puhutaan paljon ja niistä toivotaan pelastusta Suomen taloudelle. Innovaatiot ovat kilpailukyvyn virtalähde, mutta niiden vaikutusmekanismi on paljon monisyisempi kuin luullaan. Mitä innovaatiot oikein ovat ja miten ne vaikuttavat yrityksen kilpailukykyyn?

Kestin mukaan innovaatiotoiminta voidaan karkeasti jakaa kolmeen osa-alueeseen:
- Strategiset innovaatiot
- Tuote- ja palveluinnovaatiot
- Työelämäinnovaatiot

Tuote- ja palveluinnovaatiot

Tuote- ja palveluinnovaatiot ovat tuotekehityksen tuottamia uusia asiakkaille myytäviä ratkaisuja. Niillä luodaan yrityksen markkinapotentiaalia kasvattamalla markkinaosuutta tai parantamalla hinta-laatusuhdetta. Myös näitä tuote- ja palveluinnovaatioita on vuosittain vain muutamia, sillä tuotekehitys vie aikaa ja lanseeraus on työlästä.

Tuote- ja palveluinnovaatiot ovat meille melko tuttuja ja niiden toteuttamisessa olemme aika hyviä (digitaalisetkin teknologiavetoiset ohjelmistot/sovellukset). Mutta mitä ovat nuo vähemmän tunnetut henkilötietojen käsittelyyn (tietosuoja ja –turva) liittyvät strategiset innovaatiot ja työelämäinnovaatiot ?

Strategiset innovaatiot (asiakkaan luottamus)

Kestin mukaan strategiset innovaatiot ovat suuria valintoja, joilla vaikutetaan liiketoiminnan kannattavuuteen. Strategisia innovaatioita voi olla vuosittain vain muutama, sillä ne ovat yleensä suurempia ylhäältä johdettuja muutoksia.

Yrityksen strategisia innovaatioita voisivat käsitykseni mukaan olla tietosuojan mieltäminen ”esteestä liiketoiminnan menestystekijäksi” ja yrityksen tietosuojatyön organisoiminen tuottavalla tavalla. Liiketoiminnan menestyksen edellytys on asiakkaan luottamus (riittävä tietosuoja ja -turva) digimaailman palveluntarjoajaan. Lisäksi tietosuojatyön organisointi tähtää koko henkilöstön tietosuojaosaamisen parantamiseen. Tämä ”öljyää” organisaation toiminta- ja palveluprosessit lisäten yrityksen tuottavuutta ja tehokkuutta.

Työelämäinnovaatiot (koko henkilöstön tietosuojaosaaminen)

Sanotaan, että johtajat määrittävät kannattavuuden - esimiehet tuottavuuden. Kestin mukaan tärkein tuottavuuden parantamisen lähde ovat työelämäinnovaatiot. Jokaisen esimiehen pitäisi systemaattisesti kehittää omaa työyhteisönsä suorituskykyä työelämäinnovaatioilla. Ne ovat pieniä parannuksia, joilla parannetaan jokaisen tiiminjäsenen suorituskykyä ja työmotivaatiota.

Käsitykseni mukaan juuri tässä tarkoituksessa voidaan hyödyntää myös tietosuojavastaavan (ja tarvittaessa tietosuojaryhmän) osaamista koko henkilöstön tukena ja johdon apuna. Pieniä parannuksia tehdään joka puolella ja ne ovat kunkin tiimin optimaalisia parannuksia, ei siis ylhäältä käskettyjä, vaan usein tietosuojavastaavan ja tiimin itsensä yhdessä keksimiä ja toteuttamia omaa työsuoritusta parantavia juttuja.

Kesti toteaa: ”Yksi maailman menestyneimmistä yrityksistä on General Electric, jota Jack Wells luotsasi noin vuosikymmenen ajan. Hän kirjoittaa Winning nimisessä kirjassaan, että heidän myyntikate suorastaan räjähti nousuun kun he alkoivat systemaattisesti toteuttamaan työelämäinnovaatioita läpi koko organisaation. Saman huiman tuottavuuden nousun olen osoittanut väitöstutkimuksessani ja myöhemmin useissa organisaatioissa yritys ja myös kuntapuolella. ”

Kestin johtopäätös on mielenkiintoinen ”Työelämäinnovaatioiden vaikutusmekanismi on maalaisjärjellä täysin selvä: jokainen pieni parannus tuo lisää tehollista työaikaa ja sen myötä virtuaalista kapasiteettia tehdä enemmän liikevaihtoa tai parempaa laatua.”

Kestin tutkimusten mukaan meillä on vakava ongelma työelämäinnovaatioiden saralla: ”Vaikuttaa siltä, että suurin osa esimiehistä ei toteuta ryhmässään noita kaivattuja parannuksia. Syy saamattomuuteen on usein johtamisjärjestelmässä, joka ei mahdollista työelämäinnovaatioiden toteuttamista.  Työelämäinnovaatiot ovat paras tapa parantaa työelämän laatua, joka on aineeton tuotantotekijä. Tutkimuksissa on osoitettu, että tehokkaalla henkilöstökehittämisellä voidaan merkittävästi parantaa työelämän laatua.”

Tuottavuutta, tehokkuutta ja kustannussäästöjä työelämäinnovaatioilla

Henkilötietojen käsittelyllä tarkoitetaan niiden keräämistä, tallettamista, käyttöä, luovuttamista, siirtoa ulkomaille, säilyttämistä, arkistointia, hävittämistä ja muita henkilötietoihin kohdistuvia toimenpiteitä.

Koko henkilöstön tietosuojaosaaminen parantaa työntekijän osaamista, työviihtyvyyttä ja oikeusturvaa, kun työtä tehdessä ei tarvitse olla epätietoisuudessa miten asiakastietoja tai työtovereiden henkilöstöhallinnon tietoja käsitellään. Koko henkilöstön tietosuojaosaamisella yrityksen toiminta- ja asiakasprosessit joustavoituvat. Tämä lisää työntekijöiden työviihtyvyyttä ja työtehoa, mikä puolestaan lisää yrityksen tuottavuutta ja tehokkuutta sekä saa aikaan kustannussäästöjä.

Epätietoisuutta, ahdistusta ja tehottomuutta

Puutteet henkilöstön tietosuojaosaamisessa ja ongelmat asiakastietojen käsittelyssä saavat puolestaan aikaan työntekijöille epävarmuutta ja ahdistusta – työviihtyvyys huononee ja työteho laskee. Tämä voi olla todellisuutta monella toimialalla kuten esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon toimialalla.

Tehottomasta ja virheellisestä asiakastietojen käsittelystä aiheutuu yritykselle monenlaisia ongelmia kuten muun muassa ylimääräisiä kustannuksia. Ongelmat voivat näyttäytyä asiakasprosessin tyhjäkäyntinä, viivästymisinä, asiakastyytymättömyytenä, negatiivisina asiakaspalautteina, valvontaviranomaisten selvityspyyntöinä, sisäisinä ja ulkoisina selvitysprosesseina, vahingonkorvauksina ja tuomioistuimien langettamina sakko- ja vankeusrangaistuksina.

Lisäksi puutteet asiakas- ja henkilöstöhallinnon tietojen hallinnoinnissa ja suojauksessa, voivat aiheuttaa merkittävän turvallisuusuhan vaikkapa turvakiellon omaavalle asiakkaalle tai työntekijälle. Kyberturvallisuusuhat voivat kohdistua muun muassa yrityksen asiakastietoihin ja työntekijöiden henkilötietoihin sekä yrityssalaisuuksiin. Hakkeroiduille henkilötiedoillekin on omat digitaaliset markkinat internetissä.

Yrityksen kannattaa sijoittaa tietosuoja- ja tietoturvatyöhön, se maksaa itsensä takaisin. Tämä edellyttää aluksi sijoittamista yrityksen tietosuojatyön organisointiin, ja erityisasiantuntijana toimivan tietosuojavastaavan tietosuojatyön tekemiseen.

Mitä tämä kaikki tarkoittaa yrityksen kilpailukyvyssä?

Johtopäätöksiä:

1. Pelkät parannusideat eivät riitä, sillä ideasta tulee innovaatio vasta kun se on menestyksellä otettu käyttöön. Suomalaisten yritysten on syytä ottaa vakavasti tietosuojaan ja –turvaan liittyvät yrityksen strategiset innovaatiot ja työelämäinnovaatiot kannattavuuden ja tuottavuuden parantamiseksi sekä kustannussäästöjen saavuttamiseksi.

2. Kestin mukaan: ”Työelämän laatu on osaamisintensiivisen kansantalouden kilpailukyvyn tärkein tekijä. Yritysten taloudellinen menestys mahdollistaa investoinnit tulevaisuuteen ja myös työvoiman kasvattamisen. IMD mukaan Suomen kilpailukyky on kymmenessä vuodessa heikentynyt 90-luvun tasolle. Karkeasti ottaen kilpailukykyä voidaan parantaa kuluja vähentämällä, työaikaa lisäämällä ja työelämän laatua parantamalla. Kilpailukyky saataisiin korjattua työaikaa hieman lisäämällä ja työelämän laatua parantamalla. Työajan lisäys tarvitaan, jotta saadaan toteutettua työelämäinnovaatioita, joilla työelämän laatu paranee.”

Tässäkin voitaisiin pyrkiä työntekijöiden tietosuojaosaamista lisääviin ja yrityksen asiakasprosesseja joustavoittaviin työelämäinnovaatioihin. Yrityksessä tulisi innovatiivisesti sijoittaa johdon apuna ja henkilöstön tukena toimivan tietosuojavastaavan (tarvittaessa tietosuojaryhmän) tietosuojatyön tekemiseen, ja siten koko henkilöstön tietosuojaosaamisen, työviihtyvyyden ja oikeusturvan varmistamiseen. Tämä lisää työntekijän työtehoa sekä yrityksen tuottavuutta ja tehokkuutta.

3. Strategisena innovaationa tietosuoja (asiakkaan luottamus) ja työelämäinnovaationa hyvä asiakastietojen käsittelytapa (koko henkilöstön tietosuojaosaaminen), yrityksen digitaalisen liiketoiminnan menestystekijöiksi miellettyinä ja oikein toteutettuina, tukevat ja edistävät kotimaisten yritystemme teknologiavetoisten tuote- ja palveluinnovaatioiden kilpailukykyä.

Globaaleilla digimarkkinoilla yritystemme kannattaisi nyt hyödyntää kansainvälisestikin suomalaisuuteen liitetty turvallisuuden ja luottamuksen tavaramerkki ja etulyöntiasema. Tietosuoja ja –turva ovat oikein toteutettuina digitaalisen maailman ”moderni suomalainen kädenpuristus”.

LÄHTEET: 

1. Kesti Marko (Adjunct Professor HRM-P, University of Lapland): LinkedIn-postaus ”Innovaatiot – kilpailukyvyn virtalähde” (Nov 22, 2015)

2. Andreasson Ari, Koivisto Juha ja Ylipartanen Arto: Tietosuojakäsikirja johdolle (Tietosanoma, 2015).

Kaksipäivänen seminaari takana ja elämä edessä.

Olipa kerta kaikkiaan hyviä luennoitsijoita ja mielenkiintoisia aiheita tänä vuonna Jyväskylässä pidetyssä sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuojaseminaarissa. Puheenjohtajana toimivat tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio ja allekirjoittanut. Päiviin osallistuneille jaettiin Tietosuojakäsikirja johdolle ja varsinkin tauoilla (puhumattakaan iltatilaisuuden jatkoista) kirjasta vaihdettiin mielipiteitä. Itse olen yksi kirjan kirjoittajista ja siksi oli mukava kuulla, että kirjaa pidettiin tarpeellisena ja helppolukuisena. Ajankohtaisista teemoista kuten tietotilinpäätöksestä sain itsekin useita kysymyksiä ja koitin tuoda asiaa esille erittäin hyvänä johdon raportointityökaluna.

Itselleni jäi erityisesti mieleen kyberturvallisuusjohtaja Mika Kataikkon esitys sekä tutkimusprofessori Pekka Ruotsalaisen erittäin ajanmukainen esitys terveysteknologiasta vs. yksityisyyden suoja.

Tässä blogin lukijoille tarjolla joksikin aikaa seminaarin materiaalilinkki

https://koulutus.fcg.fi/Default.aspx?tabid=489

Kuvassa 2. päivän terveydenhuollon session puheenjohtaja eli allekirjoittanut työn touhussa

Ari seminaarissa 2015